lördag 15 januari 2011

Chokladkaka med vitchoklad

Denna kakan är så himla god och väldigt lätt att göra!
Var egentligen meningen att vi skulle haft den för några veckor sen men ibland ändras planer så då fick jag frysa den och det funkade väldigt bra för den smakade precis som vanligt.


Botten
150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl

Smält smör och rör sen i socker, vaniljsocker och kakao. Rör i ägg och sen mjöl.
Smörj och bröa en form (24 cm i diameter)
Grädda botten i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter, 175 grader.

Tryffel
1 dl vispgrädde
50 g smör
300 g vit choklad

Koka grädde och smör. Ta bort kastrullen från plattan och lägg i den vita chokladen. Rör runt tills all choklad har smält.
Låt den halvstelna i kylen i en timme.
Bred på krämen på botten.
Ställ in kakan i kylen och ta fram den minst 30 minuter innan servering.

Garnering
2 dl rostade, blandade nötter. Exempel: cashewnötter, valnötter och mandel

(gör gärna kakan några dagar i förväg så att den kan "stå till sig" lite.

3 kommentarer:

Sanne Erlandsson sa...

Ser riktigt god ut, framförallt med all nötterna. Jag har snöat in mig lite på marabous vintervit, borde ju funka med den i tryfflen!
Ang. inlägget med egna gelehallon så är det inte så himla svårt bara man har en bra termometer och är lite noggrann. Jag har inte lagt ut nåt recept ännu för jag har inte kommit fram till det riktigt perfekta, men det kmmer nog så småningom!

Marie - Cakes and Sweets sa...

Tack för kommentaren i min blogg!
Nallar är mina favoriter!
Jag tror att din sons 1-års tårta blir jättefin! Ska hålla koll här på din blogg.
Lycka till!!! Kram Marie

Anonym sa...

Kan bara intyga att den var riktigt god. Sockerfruns mamma