lördag 20 november 2010

Caffe latte tårta

Idag skulle vi ha besök och då passade jag självklart på att baka!
Ända sen jag fick min bok med olika tårtor så har jag velat testa något och idag fick jag chansen. Jag valde att göra en varsin tårta till alla och då passade det perfekt att göra caffe latte tårtan.
Botten är en chokladkaka som jag sen skar ut runda bitar från och staplade i glaset. Sen spritsade jag i en jappmousse.
Det fick sen stå i kylskåpet några timmar för att stelna och precis innan servering så spritsade jag på grädde och sen pudrade jag på lite kakao.


Chokladkaka

150 g smör
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao
2 ägg
1,5 dl hett vatten

Smält smöret. 
Blanda dom torra ingredienserna. 
Tillsätt smöret och de lätt uppvispade äggen.
Häll sen på det vattnet och rör runt till en jämn smet.
Häll smeten i en form (ca 20 cm) och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 40 minuter.


Jappmousse (4 st)

300 g Japp
3 äggulor
3 äggvitor
4,5 dl grädde

Skär chokladen i bitar, smält i vattenbad och tillsätt en äggula i taget.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vispa grädden hårt.
Blanda sen ner chokladsmeten med äggvitorna och tillsätt sen grädden.

6 kommentarer:

Sara sa...

Mmmm och gott var det!!!

Tove sa...

Hihi, vilken roligt idé! Ser dessutom jättegott ut! Och jag trodde nog först det var caffe latte. :-)

Marie - Cakes and Sweets sa...

Ser gott ut!!
Du har en award att hämta hos mig!!!!
Kram Marie

Monica sa...

Haha, jeg trodde også det var caffe latte! Morsomt - og helt sikkert veldig godt :)

M:)

Anonym sa...

Har provat göra dessa idag. Har än så länge bara tjuvsmakat på det och det färdiga resultatet står och väntar på att ätas upp. Tack för tipset och inspirationen! Pinguälskaren

Sockerfrun sa...

Va roligt!
Hoppas att dom blir goda! :)